Jätte gott recept med kidney bönor och rött ris!

Jag har ett super duper gott recept!
(jag föredrar inte icas kidney bönor)

Det är en Röd kidney sallad. (kallar jag den, för den hade inget namn)
 
4 personer.
 
Du behöver:
 
Rött ris 
1 burk Kidney bönor
Rödvins vinäger
Jungfru olja
1 Röd lök
Feta ost 
Dill (jag köper alltid kvistar i paket och hackar upp hälften)
 
 
Tänk på att riset tar 40-45 min, så börja hacka upp det andra när riset börjar bli klart.
3 dl ris + 6 dl vatten
 
Jag blandar allt i en bunke, så ta fram en bunke. Och ett msk mått.
Lägg kidney bönorna i en sil eller på papper så såsen rinner av dom.  
 
När riset är klart, skölj av det i kallt vatten och häll det sen i bunken.
Ta 2 msk Rödvinsvinäger och 4 msk jungfru olja.
Häll ner oljan i bunken med riset och blanda väl. Smaka av och bestämm sen själv om du vill tillägga mer.
Hacka rödlöken, tärna feta osten och finhacka dillen. Lägg sedan alltihopa i bunken.
 
Blanda och servera!
 
För er som är ur usla på att koka ris, har jag ett jätte bra tips.
Koka på väldigt svag värme.
När det börjat att koka så sänk genast ner till 3 eller 4 . Det ska knappt röra sig. Det ska bara ligga och puttra och svälla. Så prova det och jag lovar att det blir perfekt ris.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback