Amning

Måste dela med mig lite info om amning. Det är säkert väldigt många som har en massa och helt olika info om hur och varför och bla bla bla.

Amma är bra. Det vet jag. Och det kan inte bara ta slut , om du själv inte vill att det ska ta slut.

Jag ammade min dotter i bara några veckor. Jag mådde dåligt, psykiskt och fysiskt.. Säkert. Jag åt och drack säkert dåligt också. Men det hör säkert inte dit. Eller så kanske det gör det. Jag vet nu ialf. Att stress, har stor verkan på om du har mjölk eller inte. Sen mat och dryck kommer ju där emellan liksom.

Men en sak också. Jag var så himla dåligt informerad om vad som kan orsaka att du tror att du har dåligt med mjölk. Hade jag vetat allt jag vet idag om amning. Hade jag garanterat kunnat amma min dotter längre än jag gjorde.

Jag ammar fortfarande min son, som nu är 3 månader gammal (den 20e blir han det exakt) och jag har nu börjat att sina. Men det jag vet nu är att, det är bara att köra på. Det är normalt att det händer vid just 3 månader. Dom vill ha mer mängd mat nu och allt blir omställt. Det kanske blir nu att han får hänga i patten dygnet runt igen som i början. Men om jag bara fortsätter så kommer det bli bra sen. Det är om jag vill att det ska fortsätta. Vilket jag vill. Att slippa göra flaskor med ersättning natte tid eller på dagen. Det ska värmas och sen kanske kylas för att det ska bli rätt ätbar värme på maten. Och kanske medans han skriker efter mat. Nej, då har jag maten hellre i tutten. Redo anytime!

Jag använder även amningsnapp. Han tar inte utan den, och det har fungerat toppen.

Men sen en sak till. Det finns inga svältande barn i Sverige. Det finns mat, oavsett om du har det i patten eller ej. Så ingenting är ju rätt eller fel. Antingen kan man eller inte. Antingen försöker man eller ger upp.

Jag är glad att jag ialf. Vet mer nu om amning. Och tycker det är synd att vissa inte blir rätt informerade eller får rätt råd och hjälp.

Min info fick jag av folket. Inte av någon personal. Det här är vetskap utav egen erfarenhet faktiskt. Men nu är min lille son bara 3 månader och jag vet inte än när det är slut ammat. Men jag ska fortsätta försöka få tillbaka spänningen i tuttarna.

Hej hej!



Ett jättebra inlägg :) Tycker fler ska amma länge. Minst 8 mån tycker jag personligen men smaken är ju som baken, delad ;)
Kram på dig och lycka till med dina barn :)

Svar: Tack så mycket :) skönt att inlägget uppskattades, det som var meningen. Kram på dig.
Beatrice Nyström

2012-10-16 // 19:20:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback